Google Mobile SERP (search engine results page) je verzia stránky s výsledkami, ktorú vyhľadávací nástroj zobrazuje na mobilných zariadeniach a nie na počítači. Často je zaraďovaná k SEO, ktoré pomáha k zviditeľneniu vašej značky vo vyhľadávaní. V súčasnosti je väčšina online aktivity sústredená na mobilných zariadeniach a viac ako 60 % vyhľadávaní v súčasnosti prebieha práve prostredníctvom mobilných zariadení. A čo viac, od konca roku 2023 až 91,5 % všetkých vyhľadávaní prebieha práve cez Google vyhľadávač.
Na to, aby ste sa čo najlepšie pripravili na optimalizáciu vášho obsahu pre mobilné zariadenia, potrebujete pochopiť, čo všetko sa za Google Mobile SERP skrýva. Tak poďme na to!
Funkcie Google Mobile SERP
Aj keď môžu na mobilných zariadeniach vyzerať trochu inak, funkcie SERP sú väčšinou rovnaké na všetkých zariadeniach. Vo vyhľadávaní Google ich nájdete v týchto podobách:
- Ukážky odporúčaného obsahu na základe zadaného vyhľadávania
- Google Ads
- Lokálne odporúčania
- Videá
- Top mediálne články/správy
- Obrázky
- Panel všeobecných informácií (knowledge panel)
- Súvisiace otázky
- Súvisiace vyhľadávania
Čo by ste mali vedieť o niektorých funkciách?
Jednou z funkcií SERP, ktorá je výhradne iba pre mobilné zariadenia, je balík aplikácií. Ak vaše vyhľadávanie naznačuje, že sa môže jednať o aplikáciu, v Google výsledkoch sa zobrazia aplikácie buď z Google Play alebo App Store (v závislosti od mobilného zariadenia, na ktorom výsledok hľadáte). Balík aplikácií sa väčšinou nachádza pod sponzorovanými výsledkami vyhľadávania.
Niektoré funkcie Google Mobile SERP zaberajú viac priestoru na mobilných zariadeniach ako na obrazovkách počítačov. Môže ísť najmä o úryvky z článkov v rámci ukážok obsahu na základe vyhľadávania.
Niektoré z funkcií Google SERP sa v mobilných zariadeniach objavujú častejšie, iné menej často. Hoci väčšina funkcií Google SERP existuje na počítačoch aj mobilných zariadeniach, nie vždy sa zobrazujú s rovnakými frekvenciami. Napríklad, súvisiace produkty sa objavili v 99 % počítačových SERP, ale iba 76 % mobilných SERP. Vyšší bol aj priemerný počet zobrazených produktov (päť na stolnom počítači vs. štyri na mobilnom zariadení).
Rozloženie Google Mobile SERP
Knowledge panel sa na obrazovkách počítačov zobrazuje vždy napravo od výsledkov vyhľadávania. Keďže na mobilných telefónoch toľko miesta nie je, tieto výsledky nájdete hneď v hornej časti vyhľadávania. To isté platí aj pre firemné profily Google, v prípade, že vyhľadávate firmu, reštauráciu, obchod či iné podnikateľské jednotky disponujúce Google firemným profilom. Tie sa zobrazujú nad organickými výsledkami.
Anatómia bežného organického výsledku je rovnaká na mobilnom zariadení ako na počítači. Organické výsledky pozostávajú z:
- Názvu webovej stránky
- Značky názvu
- Meta popisu
- Faviconu
- URL adresy
- Niekedy obsahujú aj iné funkcie Google SERP, ako sú recenzie alebo odkazy na podstránky
Názvy a popisy sa však na mobilných SERP zobrazujú v rôznych maximálnych dĺžkach. Niekedy sú dlhšie ako pri zobrazení na stolovom počítači, inokedy sú kratšie. Všetko závisí od dostupného miesta na obrazovke zariadenia. Existuje však bod, po ktorom Google odreže znaky, keď sú príliš dlhé, ako na počítačových tak aj mobilných zariadeniach.
Knowledge panel/ Panel Google firemného profilu
Knowledge panel alebo panej Google firemného profilu poskytuje stručný prehľad subjektu vrátane jeho názvu, loga, popisu, kontaktných údajov, recenzií zákazníkov a ďalších relevantných informácií, ktoré môžu používateľa zaujímať a majú pozitívny dopad na firemné SEO. Mať firemný účet Google a zobrazovať sa takouto formou vo vyhľadávaní vám môže priniesť množstvo benefitov, vrátane:
- Zvýšenie povedomia o značke
- Lepšia používateľská skúsenosť
- Zvýšená návštevnosť web stránky
- Konkurenčná výhoda
- Príležitosť na budovanie značky
- Optimalizácia pre mobilné zariadenia
- Možnosť sledovať metriky (počet kliknutí, zobrazení, recenzií,…)
Google Mobile SERP je v súčasnosti rovnako dôležitý ako samotné podnikanie. Správnym nastavením a prezentáciou vášho portfólia viete vytvoriť skutočné zázraky. Silu online priestoru preto nepodceňujte a venujte sa mu rovnako ako offline priestoru. Pokiaľ potrebujete optimalizovať Vaše SEO, aby pre vás Google Mobile SERP fungovalo čo najlepšie, neváhajte sa na nás obrátiť.