Odporúčania a recenzie sú pre online aj offline podnikanie v súčasnosti prioritou. Častokrát nezáleží na tom, aký produkt či službu ponúkate, ale aké ohlasy na vaše podnikanie majú vaši bývalí či súčasní zákazníci. Množstvo trhov je presýtených rovnakými alebo podobnými ponukami produktov a služieb, preto je nevyhnutné odlíšiť sa názormi vašich zákazníkov či klientov.
Zákazníci, ktorí k vám prichádzajú na základe odporúčaní alebo po prečítaní dobrých recenzií na vašu značku, sú často lojálnejší a je menej pravdepodobné, že si neskôr vyberú iného dodávateľa podobných produktov alebo služieb. Ako dosiahnuť, aby ste zvýšili odporúčania a recenzie?
Robte si svoju prácu kvalitne
Predtým, ako sa zameriate na samotné odporúčania, popremýšľajte nad vašou prácou a čo môžete spraviť pre spokojnosť vašich zákazníkov. Vždy myslite na spôsoby, ako sa dostať na vyššiu úroveň od konkurencie. Jedným z nich je trávenie kvalitného času s klientami. Konverzáciou s nimi dokážete zistiť viac, než len jeho potreby, ale taktiež preferencie a mnohé ďalšie faktory, ktoré vám môžu pomôcť pri správnom produkte alebo službe pre vášho klienta. Čím presnejšie dokážete zacieliť na jeho potreby, tým spokojnejší môže byť. A čím spokojnejší klient je, tým pravdepodobnejšie vás bude odporúčať.
Buďte konkrétni a presne definujte, na koho cielite
Odporúčania aj recenzie sú neuveriteľne cenné, ale tiež môžu byť príťažou. Určite nechcete skončiť s veľkým objemom práce, ktorá je časovo náročná a nezodpovedá vášmu obchodnému modelu alebo cieľovej skupine, na ktorú sa orientujete. Je vhodné, aby potenciálny klient vedel, čo robíte, na čo sa orientujete, v čom vynikáte a čo hľadáte.
Veľkou výhodou je, ak nájdete spoza vašich doterajších zákazníkov top 10, ktorí spadajú do vašej cieľovej skupiny a ktorí ju budú reprezentovať. Ich odporúčania môžu byť nápomocné podobným firmám s podobnými potrebami, ktoré viete dozaista splniť. Odporúčania je vhodné odprezentovať na webe či firemných sociálnych sieťach.
Buďte proaktívni
Dávajte svojim klientom vedieť, ak sa vám uvoľní kapacita na novú spoluprácu a požiadajte svojich top klientov o odporúčania podobným firmám, ako sú oni. Žiadosť o odporúčanie nie je gestom zúfalosti, ale prejavu lojálnosti voči súčasným klientom. Žiadosť nemusí byť niekedy skutočnou žiadosťou. Môže ísť o krátke telefonické hovory s klientami, v ktorých sa spýtate na spokojnosť doterajšej spolupráce, pozitíva ale i negatíva, či víziu do budúcnosti. Pokiaľ s klientami nekomunikujete telefonicky, rozošlite personalizované e-maily, kde môžete sledovať metriky ich úspešnosti. Klient, ktorému sa venujete nad rámec vášho času toto úsilie iste ocení.
Udržujte komunikáciu so zákazníkmi
Pokiaľ ide o získavanie odporúčaní od existujúcich klientov, ide o budovanie vzťahov s týmto klientom a na osobnej úrovni ako s obchodným partnerom. Snažte sa, aby ste neboli pre klienta externým článkom v jeho podnikaní, ale rozšírením tímu na ceste plnenia podnikateľských cieľov. Každý rozhovor je príležitosťou na odporúčania, aj ten prirodzený počas akejkoľvek konverzácie. Pamätajte, že konverzácia je jedným z najlepších spôsobov budovania vzťahov a odporúčania sú založené na vzťahoch.
Poďakujte klientom za ich odporúčanie
Odporúčania a recenzie sú veľmi cenným nástrojom, z ktorých môžete vyťažiť maximum. Keď ich od klientov nakoniec obdržíte, nezabudnite im za to poďakovať. Či už prostredníctvom malého daru, obchodného obedu alebo programu odmeňovania za odporúčanie. Klient rád uvidí, že si vážite dôveru, ktorú vo vás vkladá. Bez ohľadu, či na základe odporúčania získate ďalšieho klienta alebo nie, stále máte šancu stretnúť niekoho nového a budovať kontakty ďalej.
Zvýšenie počtu odporúčaní a recenzií je dosť nápomocné, ak chcete posilniť reputáciu či dôveru voči vašim produktom alebo službám. Je dôležité, aby ste poskytovali vynikajúcu kvalitu, aktívnu komunikáciu a koniec koncov aj motiváciu k poskytnutiu spätnej väzby.