Dáta naruby? Zásadná zmena v atribúcií sa dotkne takmer každého inzerenta

Ako sa zmena v atribúcií dotkne inzerenta? Čo zmenu spôsobilo? Ako bude možné vyhodnocovať efektivitu kampaní?

Väčšina inzerentov na sociálnych sieťach využíva štandardný atribučný model, ktorý je predvolený, a to 28-dní. V prípade, že návštevník klikne na reklamu na sociálnych sieťach, ale následne sa vráti cez inú sieť. Pri nákupe je následne rozdiel v atribúcií medzi Facebookom a Google Analytics. To je spôsobené rozdielnym systémom vyhodnocovania konverzií. V priebehu tohto roka sa Facebook chystá 28-dňové okno vypnúť úplne a nahradiť ho 7-dňovým. Zásadnou zmenou bolo vyhlásenie Applu a príchod iOS 14.

V rámci týchto zmien pripravil tzv. Apple AppTrackingTransparency Framework, na ktorom to bude celé postavené. Zmeny vstúpia do platnosti postupne začiatkom roku 2021 (január/február?), takže pre inzerentov najvyšší čas sa na to pripraviť. Zásadnou zmenou je to, že každý vydávateľ aplikácie na App Store bude musieť po novom zobraziť užívateľom pri spustení appky možnosť (tzv. “ATT prompt”), v ktorej bude mať užívateľ na výber to, že či chce byť trackovaný napr. za účelom cielenia v reklamách, alebo nie.

Ale aký to bude mať vplyv?

Neustále obmedzovanie sledovania cookies v prehliadačoch môže pri pôvodnom nastavení spôsobiť odchýlky v tom zmysle, že napriek uskutočnenej konverzii na úrovni webu (nákup, lead, registrácia, …) nebude táto konverzia zaznamenaná, a to môže spôsobiť horšie vyhodnocovanie a pocit, že kampane nie sú efektívne, aj keď opak je pravdou. Facebook CAPI v tomto prípade slúži ako fall-back, ak je tracking vypnutý. Komunikuje napriamo medzi vašim webom a Facebookom a tak zabezpečuje správny tracking. V prípade, že toto obmedzenie nie je aktívne, tak sa CAPI správa tak ako doteraz, čiže zápis funguje “po starom”.

Ako na integráciu?

Integrácia v princípe závisí od Vášho CMS. V prípade využívania krabice či open source platformy bude čoskoro dostupná plná integrácia (Shopify má už dostupný oficiálny plugin).

 

-korektne zapísané udalosti bez duplikovania

 

Pár slov o tom, prečo nepodliehať panike

Síce ide o zásadnú zmenu v sledovaní udalostí, konverzií a v optimalizácií Facebook/Instagram kampaní, avšak zmena nepríde zo dňa na deň. Téma ochrany súkromia spotrebiteľov je dlho diskutovaná téma, kde preferujeme názor, že je lepšie, ak sa ku nej čelom postaví súkromná firma ako Apple, než by to robila inštitúcia na úrovni EÚ. Uvedené zmeny síce zmenia systém aktuálnej inzercie a bude potrebné sa na dáta pozerať z inej perspektívy, avšak z dlhodobého hľadiska ide o smer, ktorým sa budú reklamné systémy v budúcnosti jednoznačne uberať.