Vedieť, ako funguje marketingový lievik, vám môže pomôcť diagnostikovať problémy a zlepšiť vašu marketingovú stratégiu. V tomto článku sa dozviete všetko potrebné na to, aby ste si dokázali vytvoriť vlastný marketingový lievik a efektívne ho využiť. Tak poďme na to.
Marketingový lievik je viacstupňový proces, ktorý vedie potenciálnych zákazníkov od prvého oboznámenia sa s produktom až po uskutočnenie nákupu. Marketingové tímy často používajú model AIDA, čo je skratka pre Awareness, Interest, Desire, and Action, na vytváranie cielených stratégií, ktoré posúvajú ľudí cez tieto fázy. Ľudia prirodzene ubúdajú v každej fáze, pretože nie každý, kto pozná vašu značku, sa stane zákazníkom. Tým sa vytvorí tvar lievika.
Štádiá marketingového lievika
- Awareness (povedomie) – keď sa niekto dozvie o vašej značke, produkte alebo službe.
- Interest (záujem) – keď niekto prejaví záujem o váš produkt alebo službu.
- Desire (túžba) – keď niekto hodnotí váš produkt alebo službu = zvažovanie.
- Action (akcia) – Keď sa niekto stane zákazníkom = konverzia.
Prečo je marketingový lievik dôležitý?
Marketingový lievik preto zjednodušuje cestu zákazníka a slúži ako mentálny model pre podniky na úpravu ich marketingovej stratégie. Budete sa môcť uistiť, že vykonávate marketingové taktiky v každej fáze marketingového lievika. Bez tohto zámerného zamerania sa niektoré fázy vášho marketingového lievika zanedbávajú a skončíte s „dierami“, ktoré spôsobujú, že strácate zákazníkov.
Ako na marketingový lievik?
Každý podnik má cestu zákazníka, a teda aj marketingový lievik. Takže teoreticky nemôžete „vytvoriť“ marketingový lievik – môžete ho iba vylepšiť a vylepšiť. Prakticky povedané, „vytvorenie“ marketingového lievika znamená vykonávanie marketingových stratégií v rôznych fázach. Na uľahčenie implementácie marketingových kampaní mnohí obchodníci ďalej zjednodušujú zúženie do troch fáz:
- Vrchol lievika – povedomie
- Stred lievika – záujem
- Spodná časť lievika – túžba a akcia
Vrchol lievika
Vrcholom lievika je štádium uvedomenia. Vaším cieľom je „otvoriť lievik“, a teda predstaviť vašu značku čo najväčšiemu počtu relevantných ľudí a prilákať potenciálnych zákazníkov. Môže ísť o tvorbu relevantných kľúčových slov či online kampane.
Stred lievika
Stredom lievika je štádium záujmu. Vaším cieľom obsahu tejto časti je upútať ich záujem, podporovať ho a presvedčiť ich, že ste tým správnym produktom pre danú okolnosť. V tejto fáze najlepšie fungujú sign-up možnosti, ako registrácia na newsletter, e-book zdarma a podobne. V tejto fáze zároveň nepriamo vytvárate e-mailový zoznam, ktorý neskôr môžete zužitkovať v rámci e-mail marketingu.
Spodná časť lievika
V poslednej časti, ktorá zahŕňa túžbu a akciu z modelu AIDA, potrebujete presvedčiť potenciálnych zákazníkov, aby si vybrali práve vás, a zároveň im umožniť okamžite si nakúpiť vo vašom obchode. V tomto bode najlepšie funguje argumentácia či porovnanie produktov s konkurenčnými produktami s podobným charakterom. Jedno je však na 100% isté – nesnažte sa manipulatívne prezentovať vaše produkty, všetko musí byť pravdivé, aby ste nestratili lojalitu potenciálnych aj súčasných zákazníkov.
Najbežnejšie metriky pre marketingový lievik, ktoré by ste mali sledovať
V prvej fáze lievika ide najmä o počet unikátnych návštevníkov webu, organickú návštevnosť či hodnotenie vytvorených kľúčových slov. V strednej fáze lievika sa zamerajte na hodnotenia a recenzie vášho obochodu či samostatných produktov po celom internete, vrátane Google recenzií. Nezabúdajte kontrolovať aj mesačný objem odoberateľov newslettera či sledovateľov na vašich sociálnych sieťach. V poslednej fáze marketingového lievika sú najdôležitejšími metrikami konverzie a ROI (návratnosť investícií).
Marketingový lievik by mal mať každý podnik, vrátane toho vášho. Nech už predávate produkty lokálne alebo ich distribuujete do viacerých krajín, mať prehľad v tom, ako lákate nových zákazníkov, aké ponuky dostávajú a aké argumenty pre nákup sú im predkladané, je jednoducho výhodou pre dlhodobú stratégiu.