Či už ste novým používateľom služby Google Ads alebo skúseným inzerentom, iste chápete, že výber správneho typu kampane je dôležitý pre to, aby vyhovovala odlišným individuálnym potrebám inzercie, ako aj marketingovým cieľom. Poznať všetky typy kampaní, ktoré Google Ads ponúka, teda môže byť prínosom pre fungujúcu reklamnú kampaň vášho produktu či služby. Pokiaľ sa však neviete rozhodnúť alebo nepoznáte rozdiely medzi jednotlivými Google kampaňami, zostaňte pri tomto článku a prezrite si kľúčové výhody jednotlivých kampaní a spôsob ich použitia.
V úvode treba uviesť, že Google Ads ponúka až 9 základných typov kampaní:
- Kampaň vo vyhľadávacej sieti
- Kampaň v obsahovej sieti
- Nákupná kampaň
- Video kampaň
- Kampaň na aplikáciu
- Lokálna kampaň
- Inteligentná kampaň
- Kampaň pre maximálny výkon
- Discovery kampaň
1. Kampane vo vyhľadávacej sieti
Denne prebieha 3,5 bilióna vyhľadávaní prostredníctvom Google. Kampaň vo vyhľadávacej sieti umožňuje inzerentom nakúpiť si čo najlepšie pozície vo vyhľadávaní, aby ich reklamu videlo čo najviac ľudí. Väčšinu kliknutí stále získavajú výsledky organického vyhľadávania.
Avšak v prípade vyhľadávaní s vysokým komerčným zámerom, ako sú vyhľadávania obsahujúce slovo „kúpiť“, platené reklamy v skutočnosti získajú dvakrát toľko kliknutí (65 %) ako organické výsledky. Reklamy vo vyhľadávaní sú absolútnym „povinným testom“ takmer každej firmy. Je pravdepodobnejšie, že použijete kampaň vo vyhľadávacej sieti než ktorúkoľvek inú kampaň z tohto článku.
Reklamy vo vyhľadávaní sú určené na zacielenie konkrétnych výrazov a fráz, ktoré ľudia zadávajú do vyhľadávača Google. Vzhľadom na to, reklamy vo vyhľadávaní fungujú najlepšie pre značky, produkty a kategórie, ktoré ľudia už poznajú a ktorým rozumejú. Taktiež skvelo fungujú na ľudí s vysokým nákupným zámerom, alebo na zachytenie ľudí z iných reklamných kanálov. V niektorých prípadoch je však potrebné kvalitne zoptimalizovať vaše údaje pre vyhľadávače.
Reklama vo vyhľadávaní obsahuje text, ktorý pozostáva z názvu značky alebo produktu. Ďalej obsahuje kľúčové slovo, na základe ktorého sa reklama zobrazí a presne vysvetľuje reklamovaný produkt alebo službu. V rámci konkrétneho obsahu je potrebné dodržať nasledovné:
- Webová adresa
- Nadpis 1 – do 30 znakov
- Nadpis 2 a ďalšie – do 30 znakov
- Popisy – do 90 znakov
- Cesta webovej adresy – do 15 znakov (text za hlavnou URL adresou vášho webu)
Typy kampaní vo vyhľadávacej sieti
Responzívne reklamy
S responzívnymi reklamami vo vyhľadávaní vložíte viacero variácií kópií všetkých prvkov obsahu reklamy, ktoré sme uviedli vyššie. Týmto pádom Google namieša rôzne kombinácie nadpisov a popisov, preto je vhodné vytvoriť nadpisy a popisy tak, aby sa navzájom dopĺňali a zároveň neopakovali informácie.
Značkové reklamy
Ponuky za značkové výrazy sú vhodné na zvýšenie povedomia o značke a jej pozície, najmä pre nové firmy, ktoré si ešte nevytvorili organickú prítomnosť online. A aj keď sa organicky umiestňujete pri značkových vyhľadávaniach, značkové reklamy vo vyhľadávaní sú ideálne, pretože hľadajúcemu poskytujú dvakrát viac príležitostí prejsť na váš web.
Reklamy iba na telefonický kontakt
Tento typ reklamy má zmysel iba v prípade, že pre svoju firmu generujete potenciálnych zákazníkov alebo predaje prostredníctvom telefonických hovorov. Kamenné obchody alebo firmy poskytujúce profesionálne služby bežne používajú tento typ reklamy na získanie cenovej ponuky, plánovanie stretnutí, konzultácií alebo žiadostí o prácu.
Textové reklamy s rozšíreniami
Rozšírenia reklamy sú voliteľné doplnky, ktoré môže Google zobraziť spolu s vašimi reklamami vo vyhľadávaní. Je vhodné ich použiť na vloženie populárnych kategórií vo vašom webe, vďaka čomu vaša reklama zaberie viac reklamnej plochy ako obvykle, čím si môžete potenciálne zvýšiť viditeľnosť v reklamnom priestore a tiež návštevnosť webu.
Dynamické reklamy
Dynamické reklamy vo vyhľadávaní sú podobné responzívnym reklamám vo vyhľadávaní, len namiesto toho, aby používali vami poskytnuté podklady, Google sťahuje obsah priamo z vášho webu. To znamená, že ak niekto vyhľadá kľúčové slovo, ktoré je relevantné pre váš produkt alebo službu, Google Ads dynamicky vygeneruje reklamu s jasným nadpisom pre najrelevantnejšiu stránku vo vašom webe.
2. Obsahové kampane
Obsahové reklamy sú bannery, obrázky a videoreklamy, ktoré sa zobrazujú na webových stránkach, vo videách a v aplikáciách v obsahovej sieti Google. Takéto reklamy sú oveľa vizuálnejšie ako reklamy vo vyhľadávaní. Objavujú sa tiež vo väčšom počte v rámci rôznych typov obsahu. Aj napriek tomu, že miera prekliknutia na takúto reklamu je menej ako 1 %, má v skutočnosti výhody.
Grafické prvky sú ľahko vnímateľné, a aj napriek tomu, že na ňu užívateľ okamžite neklikne, neznamená to, že sa mu informácia z reklamy nedostane do mozgu. Väčšina užívateľov takýmto reklamám neverí, preto si radšej obsah reklamy, či web, ktorý reklamu spravuje, vyhľadajú vo vyhľadávači a web navštívia po vlastnej osi. Vďaka tomu môžete zlepšiť povedomie o značke alebo naštartovať remarketing.
Veľkosti obsahových reklám
Vzhľadom na to, že obsahové reklamy vypĺňajú priestory na weboch, majú rôzne veľkosti, z ktorých si môžete vybrať ideálny pre vás. Najbežnejšie rozmery sú:
- 1200 x 1200 (štvorec)
- 1200 x 628 (banner na šírku)
- 300 x 250 (stredný obdĺžnik)
- 336 x 280 (veľký obdĺžnik)
- 728 x 90 (podlhovastý banner vo formáte leaderboard)
- 160 x 600 (široký skyscraper)
- 320 x 50 (leaderboard pre mobilné zariadenia)
Okrem veľkostných typov tiež existujú tri druhy typov obsahových reklám, a to responzívne, statické a dynamické. Responzívne obsahové reklamy sú flexibilné vzhľadom na ich veľkosť. Je preto vhodné vytvoriť aspoň jednu takúto reklamu pre každú kampaň, ktorú spravujete. Malou nevýhodou je, že niektoré formáty responzívnej reklamy nemusia vyzerať dobre. Preto ak presne viete, aký rozmer chcete, zvoľte radšej statickú reklamu.
Statické obsahové reklamy sú fixné obrázky, ktoré nahráte do Googlu. Nie sú doplnené žiadnym reklamným textom a nemenia veľkosti, tvary ani obsah, takže tieto reklamy sa zobrazujú iba na umiestneniach, ktoré majú presnú veľkosť. Statické reklamy ponúkajú väčšiu kontrolu nad tým, ako vaše reklamy vyzerajú a ako sa správajú. Môžete ich optimalizovať priamo a nemusíte ich nechať v rukách algoritmov Google. Aj napriek tomu je ich nevýhodou nižšie zobrazovanie oproti responzívnym reklamám.
Dynamické obsahové reklamy vám umožňujú používať obidva typy obsahovej reklamy. Sú vhodné pre spoločnosti, ktoré ponúkajú širokú škálu produktov či služieb. Bez dynamických reklám by bolo potrebné manuálne vytvoriť reklamu pre každý produkt, produktovú radu či službu. Reklamná skupina sa pripojí k informačnému kanálu, ktorý sprostredkúva Googlu zoznam a informácie k vašim produktom, ako je názov, popis, cena, obrázok a webová adresa. Na základe týchto informácií Google vytvorí grafické reklamy.
3. Nákupné kampane
Nákupné kampane sú pre podniky predávajúce produkty prostredníctvom internetového obchodu nutnosťou. Vo vyhľadávaní predstavujú katalóg produktov, ktoré sú zobrazené pri hľadaní určitých kľúčových slov (napríklad Pánske tričko s dlhým rukávom). Katalóg zobrazí produkty, ktoré spadajú pod vyhľadanú frázu a zobrazí možnosti z rôznych e-shopov. V prípade, že predávate produkty a chcete, aby sa ich produktová fotografia, názov a cena zobrazovali v takejto forme vyhľadávania, je potrebné splniť niekoľko požiadaviek.
Základom je vytvorenie účtu v Google Merchant Center. Ide o digitálnu platformu, pomocou ktorej môžu internetové obchody nahrávať fotografie a informácie so svojimi produktami, ktoré plnia miesto nákupných reklám vo vyhľadávaní Google. Po tom, čo si toto konto vytvoríte, ho musíte prepojiť s účtom Google Ads. Svoju databázu produktov neskôr prepojíte so službou Google Merchant Center. Následne vytvoríte nákupnú kampaň v službe Google ads a vyberiete Google Merchant Center účet, z ktorého chcete čerpať dáta na kampaň.
Nákupné reklamy sa zobrazujú vo vrchnej časti vyhľadávania, a teda, váš produkt môže byť vidieť práve tu. Po kliknutí na váš produkt užívateľa presmeruje na príslušnú stránku na vašom webe. Takéto reklamy sú oveľa lákavejšie pre užívateľa, nakoľko si môže spomedzi iných produktov vybrať a rozhodnúť sa na základe webu, odkiaľ produkt pochádza, názvu, produktovej fotografie, ceny, recenzií či výšky poštovného.
V takejto reklame môžete ovládať umiestnenie, stratégiu, rozpočet kampane, vylučujúce kľúčové slová, plánovanie reklám či remarketingové reklamy. Na druhú stranu, nedokážete ovládať kľúčové slová, demografické zacielenie, zacielenie na záujmy alebo cieľovú webovú adresu.
4. Video kampane
Cieľové publiku video kampaní sa nachádza prevažne na platforme YouTube. Práve táto platforma je magnetom na pozornosť. Po Googli ide o najnavštevovanejšiu webovú stránku na svete, pričom ju denne používa 2,3 bilióna ľudí na celom svete. Reklamné kampane na YouTube môžu byť veľmi prínosné, ale iba vtedy, ak sú skutočné pôsobivé.
Značnou výhodou videoreklám na YouTube je miera kontroly, ktorú majú inzerenti nad jej zacielením. Všeobecne teda môžeme povedať, že si môžete vybrať, na akú cieľovú skupinu chcete zacieliť a kde chcete reklamu zobrazovať. Vďaka svojmu vizuálnemu formátu sú takéto kampane vhodné na remarketing, zvýšenie povedomia o značke a marketing estetických produktov. Veľkou nevýhodou je, že pokiaľ nie je reklama dostatočne kreatívna, je malá pravdepodobnosť, že prinesie pozitívne výsledky v analýze.
Typy videokampaní
Stratégia vašej video kampane môže závisieť od typu reklamy, ktorý si vyberiete. Rozdiely sú najmä v dĺžke jednotlivých reklám, a to nasledovne:
- In-stream reklama s možnosťou preskočenia – trvá 12 až 360 sekúnd pred či počas iného videa a je vhodná pre remarketing
- In-stream reklama bez možnosti preskočenia – trvá 15 až 20 sekúnd pred či počas iného videa a je vhodná pre zvýšenie povedomia o značke
- Mikrospot reklama – trvá 6 sekúnd pred a počas iného videa a je vhodná pre remarketing aj zvýšenie povedomia o značke
- Video discovery reklama – na dĺžke nezáleží – objavuje sa v rámci vyhľadávania na platforme YouTube, pôsobí nerušivo a je vhodná na remarketing
5. Kampaň na aplikáciu
Kampane na aplikácie sú automatické reklamy používané na podporu inštalácií mobilnej aplikácie a konverzií v nej. Sú priamou voľbou pre spoločnosti, ktoré vytvárajú a prevádzkujú aplikácie, či už platené alebo neplatené. Nastavenie takýchto reklám je jednoduché. Google získava informácie z vašej aplikácie a automaticky vytvára reklamy v rôznych formátoch v závislosti od siete, v ktorej sa budú zobrazovať. Môže ísť o vyhľadávaciu a obsahovú sieť Google, Google Play či Youtube.
V tejto kampani si môžete vybrať dva ciele – zvýšenie počtu inštalácií aplikácie alebo podpora akcií v aplikácií (inštalácia aktualizácie alebo nákup položiek v aplikácií). Obidva tieto ciele optimalizujú reklamy podľa vašej nastavenej cenovej ponuky. Reklamy s objemom inštalácií používajú cenový model ceny za inštaláciu (CPI), zatiaľ čo akcie v aplikácií používajú cenu za akciu (CZA).
Nevýhoda týchto kampaní je, že nedokážu zacieliť na vašu cieľovú skupinu, či ovládať umiestnenie reklamy. V závislosti od vašej aplikácie, môže byť tento faktor taktiež výhodou. Ako sme už spomenuli, Google spravuje väčšinu nastavení kampaní a optimalizuje ich podľa vopred nastaveného cieľa a rozpočtu. Ak chcete, aby vašu aplikáciu videlo čo najviac ľudí bez ohľadu na demografické, geografické či záujmové faktory, táto kampaň je pre vás vhodná. Ak však svoju cieľovku vybranú máte, uvažujte radšej nad obsahovou kampaňou.
6. Lokálne kampane
Až 46 % všetkých vyhľadávaní Google je orientovaných lokálne. Vďaka tomu býva miera konverzie vyššia. Môžeme si to uviesť na príklade, kedy užívateľ cestuje a potrebuje vyhľadať reštauráciu, servis či akúkoľvek službu či produkty v okolí. Lokálne kampane sa navyše zobrazujú v štyroch sieťach – v Google vyhľadávaní, na reklamnej sieti, Youtube a mapách Google. Tento typ kampaní bol navyše v júli 2022 inovovaný na maximálnu výkonnosť.
Pri lokálnych kampaniach používa Google informácie z vášho profilu v službe Moja Firma, vďaka čomu vie účastníkovi zobraziť vašu polohu, vyhľadať vás podľa kľúčových slov a zobraziť mu všetky potrebné informácie, ktoré by ho mohli zaujímať. Tento typ kampane je väčšinou automatický, ale je možné v nich upraviť nastavenia, ako napríklad jazyk, stratégiu ponúkania cien či priemerný denný rozpočet.
Pokiaľ ste sa niekedy stretli s tým, že ste vyhľadávali podniky či služby na mapách Google, určite ste si priamo nevšimli reklamu danej firmy. Ich rozlíšenie je však viditeľné. Zatiaľ čo bežne vyhľadané podniky sú zobrazované pomocou červeného špendlíka na mape, reklama danej firmy má tvar červeného štvorca.
Ak ste majiteľom podniku či firmy, určite odporúčame s kampaňou či bez nej, zadať čo najviac informácií o vašej firme do vášho firemného účtu, ktoré sa budú neskôr zobrazovať vo vyhľadávaní Google, aj na samotných mapách Google. Okrem klasických informácií ako sú meno podniku, adresa, kontakt, otváracie hodiny či fotografie, máte možnosť uviesť aj typ podniku, možnosť rezervácie, či takeaway (napríklad v prípade reštaurácií) a množstvo ďalšieho.
7. Inteligentné kampane
Po spustení nového účtu v Google Ads ste si určite všimli dva typy režimov – inteligentný a expertný. V predvolenom nastavení sa každá kampaň, ktorú vytvoríte, spustí v inteligentnom režime. Pre začínajúcich inzerentov ide o skvelý spôsob, ako sa platformou a celou správou oboznámiť. Skúsení inzerenti však vždy volia expertný režim, pretože ponúka omnoho viac kontroly nad kampaňami.
Technicky je každá kampaň, ktorú spustíte v inteligentnom režime, inteligentnou kampaňou. Inteligentný obsah, inteligentné vyhľadávanie a inteligentné nákupy sú príklady jednotlivých inteligentných kampaní. Inteligentná kampaň je však tiež samostatný typ kampane. Rozdiel je v tom, že v inteligentnej kampani Google vytvára každú z týchto kampaní za vás automaticky v rámci jedného vyhradeného nástroja na tvorbu kampaní.
Čo je inteligentná kampaň?
Inteligentná kampaň je automatizovaný, zjednodušený nástroj na tvorbu kampaní, ktorý používa umelú inteligenciu na rozhodovanie o všetkom od stratégií ponúk po prieskum kľúčových slov, vytváranie reklám, zacielenie, výber siete a ďalšie. Ako používateľ stačí ak nahráte svoje financie a vyberiete si cieľ, Google následne vyberie najlepšie umiestnenia a formáty v závislosti od typu vašej firmy a cieľov.
Tento typ kampane je najvhodnejší pre začínajúcich inzerentov, ktorí nemajú skúsenosti s PPC reklamami či samotnou správou kampaní alebo ich funkciami. Je možné vybrať si z troch hlavných tipov inteligentných kampaní – vyhľadávacia, displejová a nákupná. O každú z nich sa Google postará na maximum. Či už chcete byť vidieť vo vyhľadávaní, pomocou bannerov alebo produktovými fotografiami.
8. Kampane pre maximálny výkon
Kampaň pre maximálny výkon (Performance Max) je najnovší typ kampane, ktorá od roku 2022 postupne nahrádza lokálne a inteligentné kampane. Ide o vylepšenú verziu, ktorá využíva všetky atribúty doslova na maximum. To znamená, že pomocou jednej kampane sa vaše reklamy môžu zobrazovať na viacerých umiestneniach a vo viacerých formátoch a vyhotoveniach.
Jediné čo je potrebné vykonať je nahrať rôzne podklady, vhodné pre každý typ umiestnenia. Jednoducho povedané, sprístupnite Googlu čo najviac informácií o vás, aby mohol vytvoriť jedinečné kampane pre každý formát. Či už ide o nadpisy, popisy, videá, obrázky či informácie o vašom podniku.
Tento typ kampane je najlepší vďaka tomu, že ponúka všestranný nástroj na tvorbu kampaní, šetrí čas, zmeriava sa na konverzie, cieli na užívateľov prostredníctvom viacerých platforiem a používa novú funkciu Audience Signal. Táto funkcia používa vaše používateľské údaje, aby mohla vytvoriť persónu pre váš podnik, na základe ktorej dokáže vyhľadať nových užívateľov do vašej cieľovej skupiny. Efektívne tak šetrí čas i financie, vďaka presnému a rýchlemu zacieleniu na určené publikum.
9. Discovery kampane
Discovery kampane sa podobajú obsahovým. Sú navrhnuté tak, aby zobrazovali vizuálne pútavé reklamy pomocou štandardného zacielenia na publikum. Ide v podstate o natívne reklamy na informačných kanáloch obsahu. Rozdiel medzi discovery a obsahovou kampaňou je miesto, kde sa reklama zobrazuje a formát, v ktorom sa zobrazuje. Discovery reklamy sa zobrazujú na domovskej stránke YouTube, v nástroji Gmail či v odporúčaniach aplikácie Google vyhľadávania. Tento typ kampane je ideálny pre inzerentov, ktorí chcú zvýšiť povedomie o svojej značke, posinenie remarketingu, či ako doplnok k základným typom kampaní.
A na záver?
V tomto článku sme prebrali 9 typov reklamných kampaní od Google Ads, z ktorých každý z nich predstavuje vlastnú individuálnu podkapitolu tejto služby. Vzhľadom na to, aké zameranie, ciele či vízie má vaša firma, dokážete vyskladať na mieru zostavenú kampaň, ktorá dokáže efektívne zacieliť na vašu cieľovú skupinu, získať návštevnosť, nákupy či analyzovať konverzný pomer či rôzne dôležité atribúty. V prípade, že aj po prečítaní tohto článku neviete, ktorý typ kampane je pre vás ideálny, neváhajte nás kontaktovať a spoločne nájdeme najlepšie riešenie pre prezentáciu vašich produktov či služieb na Google platformách a pomôžeme so správou Google Ads kvalitne a efektívne.